Agrometeo Pogodynka

Home Zjawiska ekstremalne Biały szkwał
Strona używa informacji zapisanych za pomocą cookies w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. Uznajemy, że kontynuując korzystanie z serwisu, wyrażasz na to zgodę. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
[Zamknij]

Biały szkwał

 

W 1961 roku brygantyna Albatross ze studentami na pokładzie została uderzona przez szkwał o olbrzymiej sile, którego nie zapowiadały ani prognozy, ani burzowe chmury na niebie. W ciągu paru minut żaglowiec zatonął, zabierając na dno kilu członków załogi. Zaraz potem znów zapanowała piękna pogoda.

Fenomen pogodowy który przyczynił się do tej tragedii został określony mianem białego szkwału.

Czym jest biały szkwał?

Biały szkwał to wyjątkowe zjawisko meteorologiczne określane naukową nazwą "microburst", którą można przetłumaczyć jako "mikrowybuch", ale bardziej stosowne będzie określenie "zapaść chmury".

Polega ono na zejściu z wysokich rejonów atmosfery silnego pionowego strumienia wiatru o niewielkiej średnicy nieprzekraczającej 2,5 mili morskiej. Uderzając o powierzchnię lądu lub morza, szkwał rozbija się na wszystkie kierunki, tworząc pierścień zawirowań o prędkości 100 węzłów, które uderzają we wszystko wokół z potworną siłą. Zawirowanie wygasa w niewielkiej odległości od centrum zdarzenia.

Właśnie ze względu na niewielki zasięg rażenia tego rodzaju mikrowybuchy były odnotowywane jako wydarzenia sporadyczne. Tymczasem badania ostatnich lat prowadzone przez amerykańskie służby meteorologiczne wykazały, że na całym kontynencie notuje się kilkanaście podobnych wydarzeń dziennie.


Charakterystyka fenomenu

Mikrowybuchy czy też zapaści chmury nie są jeszcze dobrze poznane, ale z samego swego charakteru są znacznie groźniejsze niż tornada czy huragany, ponieważ spadają z jasnego nieba, a kierunek nadchodzącego szkwału jest niemożliwy do przewidzenia.

Główną różnicą między poznanymi dobrze procesami tworzenia zawirowań powietrza przy huraganie a mikrowybuchami jest oś, wokół której kręci się wiatr.

Otóż wir wiatru w huraganie kręci się wokół osi pionowej, a oko cyklonu jest obszarem o wybitnie niskim ciśnieniu - powietrze jest z niego wysysane z olbrzymią siłą w górę.

Mikrowybuch natomiast spada z olbrzymią siłą w dół, wytwarzając punktowo obszar o podwyższonym ciśnieniu, wokół którego horyzontalnie układa się pierścień zawirowania o obniżonym ciśnieniu.

Nie jest dotychczas jasne, czy taka bomba wiatrowa spadająca z góry jest zawirowaniem wiatrów górnej atmosfery typu "jet stream", czy to szczególny rodzaj "antycyklonu", obszaru podwyższonego ciśnienia na niewielkim obszarze.


Udokumentowane przypadki

Tragedia Albatrossa jest jak dotąd najlepiej udokumentowanym przypadkiem zaobserwowania zjawiska białego szkwału.

Nieprzygotowany na niebezpieczeństwo żaglowiec niósł w chwili wypadku 3/4 swojego pełnego ożaglowania. Wiatr przyszedł nieoczekiwanie i nie wiadomo skąd, uderzając z siłą huraganu.

Zejściówki były pootwierane, a gdy żaglowiec przechylił się do kąta 40º, woda potężnym strumieniem zaczęła się wlewać do jego wnętrza. Grotżagiel oparł się bomem o wodę i nie można go było wyluzować. Pełny żagiel pod naporem wiatru trzymał kadłub w przechyle. Po kilku minutach jednostka zatonęła.

Wydarzenia te stały się kanwą filmu pod tytułem "White squall", którego polski tytuł "Sztorm" odbierał mu właściwy sens, gdyż w tej sytuacji o żadnym sztormie mowy nie było.

Inną morską tragedią której przyczyn upatruje się w nadejściu "białego szkwału", było zatonięcie w roku 1986 na północ od Puerto Rico szkunera Pride of Baltimore.

Według relacji służb meteorologicznych stosunkowo często zjawisko białego szkwału w jego prawdziwej postaci "mikrowybuchu" obserwuje się na Wielkich Jeziorach Północnoamerykańskich.

 

kpt. Krzysztof Baranowski

 

Czas ruszyć na morze? Zapraszamy:

Czarter jachtu Chorwacja

 

 

 

 

 

Reklama

Reklama